2108

2014

Onvolledig verhaal grootste ergernis bij garage

Alkmaar, 21 augustus 2014 – Nederlanders ergeren zich blauw aan de gebrekkige uitleg van garagemonteurs bij schade of pech. Toch vraagt maar 3% een second opinion aan. Dat blijkt uit een onderzoek door pechhulpverlener Route Mobiel.

Nederlanders zijn kritisch over de uitleg van een monteur. Het irriteert hen dat zij nooit meteen horen wat er precies aan de auto mankeert. 47 procent zegt altijd door te moeten vragen, 27 procent mist vaak informatie over wat er daadwerkelijk stuk is en hoeveel de schade kost. 3 procent van de Nederlanders vraagt na het bezoek aan de garage een second opinion aan bij een concurrent.

Slechte uitleg
Volgens Edward Reinderts, commercieel directeur bij Route Mobiel, is het belangrijk dat mensen zich inlezen vóór zij met problemen naar de garage gaan. Reinderts: ‘ Je van tevoren inlezen vertelt je vaak niet precies wat het probleem is, maar helpt je wel bij het stellen van kritische vragen. Dan kan de monteur ook een betere uitleg geven. Het is dan ook een goede ontwikkeling dat steeds meer mensen gebruik maken van vergelijkingssites. Kosten worden dan ook transparanter.’

Zoeken van een garage
Bij de keuze van een garage wegen prijs en service het zwaarst, blijkt uit de cijfers. Bijna 80 procent geeft aan deze twee factoren erg belangrijk te vinden. Iets meer dan 20 procent vindt ook factoren als imago en het merk van de garage belangrijk. Daarnaast spelen bekenden een belangrijke rol bij de keuze voor een geschikte garage: bijna 40 procent van de Nederlanders luistert naar hun vrienden en familie voor advies. De overige 60 procent zoekt de geschikte garage via een zoekmachine, vergelijkingssite of kijkt naar de dichtstbijzijnde garage in de buurt.

Partner BesteGarage.nl
Steven Kop, directeur van garage vergelijksite BesteGarage.nl, onderstreept het resultaat van het onderzoek. Ook hij ziet dat autobezitters kwaliteit en prijs belangrijk vinden. Naast het goed voorbereiden op een bezoek aan een garage is het ook belangrijk om een goede garage te vinden. De vraag hoe kwaliteit te meten is wordt op de vergelijksite opgelost door reviews. “Als een garage honderden positieve reviews heeft dan zit het wel goed met de kwaliteit en de prijs. Op ons onafhankelijk platform helpen wij autobezitters een goede garage in de buurt te vinden op basis van reviews, prijs en service.” aldus Steven Kop.

In de Telegraaf
Dit persbericht is geplaatst in deTelegraaf op 21 augustus (pag. 3).

vertrouwen garage 20040821

3 reacties

  1. H.G.

    04 september, 2014 om 09:27

    Natuurlijk vertrouwen wij automobilisten op onze dealer,
    maar ook bij hen is het allemaal niet meer zo’n vetpot.
    Dus lijkt het er op dat ze soms maar iets doen, uit eigen ervaring spreek ik
    met twee keer een reparatie aan het zelfde euvel, met als fantastisch toetje:
    Twee Vette Facturen. . . . . . Tsjaaaaaah……….

    Maar buiten dat, moeten wij als automobilisten eerst zelf gaan kijken, demonteren van delen om aan de weet te komen wat er aan onze wagen mankeert, en dan naar de garage om dat mede te delen zodat zij aan de slag kunnen ?
    Dit lijkt me niet echt logisch, maar de garagebedrijven zullen dan weer met minder personeel kunnen, en zo is de cirkel weer rond.

    Jammer dat ’t allemaal zo moet gaan, wat een tijd en met wat voor mentaliteit leven we eigenlijk ?

    Vr.Gr. H.George Postma

  2. Pingback: Route Mobiel bestaat 10 jaar! | Route Mobiel blog

  3. J.L.J. Schouten

    24 december, 2014 om 00:00

    Ik erger mij mateloos aan uitspraken “gebrekkige uitleg” Met een behoorlijke ervaring op het gebied voertuigtechniek en APK merk ik dat in elk beroep je een leek zeer moeilijk iets kan uitleggen als de rekening volgens de leek te hoog is. Aangevoerd door verjaardag verhalen waarbij een ieder het beter weet is de frustratie groot. Ik kan zelfs mijn omgeving met moeite goede uitleg geven. Daarbij komt nog dat bij vele bedrijven de uitleg door een volkomen A-technische receptionist gebeurt. Het monteurs-vak wordt steeds ingewikkelder en elektronisch, hoeveel TV’s worden er klakkeloos vervangen terwijl deze nog te repareren waren?

Plaats een reactie

Vul het bericht in.
Vul uw naam in.

Wat zeggen anderen

  • Henk Bom uit Amsterdam

    Henk Bom uit Amsterdam

    Snelle en behulpzame service. Binnen een half uur was er een goede monteur ter plaatse en daardoor kon ik weer op weg naar mijn werk afspraak.

Nog meer zekerheid

  • Klanttevredenheid * 8,2

Elk jaar vraagt Route Mobiel aan al haar klanten hoe zij ons beoordelen. Uit het Klanttevredenheidsonderzoek scoort Route Mobiel scoort een 8.2 van 10 gebaseerd op 1.713 beoordelingen.

* Resultaten januari t/m december 2016.