1411

2014

Een op de vijf Nederlanders tankt verkeerde brandstof

Alkmaar,13 november 2014 – Bijna één op de vijf Nederlanders heeft weleens verkeerde brandstof getankt. Dat blijkt uit onderzoek van pechhulpverlener Route Mobiel. 1% van de ondervraagden gaf zelfs toe dat ze meerdere keren hun tank hebben gevuld met de verkeerde brandstof.

verkeerde brandstofUit het onderzoek van Route Mobiel onder 623 Nederlanders blijkt dat 18% van de Nederlanders een of meerdere keren de verkeerde brandstof heeft getankt. Edward Reinderts, commercieel directeur van Route Mobiel: ‘Uit de resultaten blijkt dat met name dieselrijders niet goed opletten. Ze gooien dan per ongeluk benzine in de tank. Wanneer je bij een dieselauto, uitgerust met elektronische regeling, benzine tankt en daarmee gaat rijden, ontstaat er schade aan het brandstofsysteem. Zelfs als het maar een litertje is. De wat oudere dieselmotoren kunnen wat dat betreft meer hebben. Beter is helemaal niet rijden met de auto.’

Meest voorkomende oorzaken
Tanken in het buitenland vergroot de kans op het tanken van de verkeerde brandstof. Buitenlandse benamingen voor diesel of benzine kunnen voor grote verwarring zorgen onder automobilisten. Naast taalbarrières zijn er een aantal andere veelvoorkomende oorzaken van het tanken van de verkeerde brandstof, namelijk:

–          Verwarring door opstelling van pomp of brandstofpistool;

–          Een fout van de pompbediende bij het tanken;

–          Een fout van de transporteur van de brandstof.

Reinderts: ‘Automobilisten zijn niet altijd de schuldige. Soms verwarren tankstations of transporteurs diesel met benzine. Deze schade wordt vergoed, maar ook in dat geval: stop onmiddellijk en bel de pechhulp.’

Dit artikel staat op 14 november in de Telegraaf op pagina 12 en hier kunt u het online artikel bekijken.

Telegraaf verkeerde brandstof

 

 

5 reacties

  1. M.Vos

    16 november, 2014 om 17:23

    Is mij nog nooit overkomen.

  2. A.Zeitzen

    26 december, 2014 om 08:46

    Ik werk bij een energie bedrijf en maak dit minimaal zeker 1 x per 3 maanden mee.
    Meestal is het inderdaad benzine wat men tankt i.p.v. diesel.
    Vaak is het de pomp bediende, die de chauffeur er op wijst, dat men de motor niet moet starten. Vaak helpt men ook nog een handje met duwen om de plek vrij te krijgen.
    Dit is meestal een dure grap want je bent niet alleen de dure brandstof kwijt, maar ook nog de tijd dat men stil staat om de gehele tank leeg te pompen.
    Om daarna de juiste brandstof te kunnen tanken.
    Gelukkig heeft het bij ons maar 1 x tot extra kosten wegens het vervangen van filters geleid. Wij mogen dan nog echt van geluk spreken.

  3. Derek

    12 oktober, 2015 om 11:13

    Heel erg vervelend dat zo’n kleine vergissing zo’n groot kostenplaatje eraan heeft hangen. Het is mij ook wel eens onduidelijk geweest of er nu diesel of benzine uit de pomp moest komen. Omdat ik wist dat dit zo’n ernstig gevolg kon hebben ben ik dat toen gaan navragen om misverstanden te voorkomen.

  4. Jeroen van Gorkom

    01 november, 2015 om 09:43

    Dit overkwam mij onlangs ook op een zondag middag. Route mobiel was snel ter plaatse. Nam de auto en ons passagiers mee naar het bergingsbedrijf vlakbij. Er was geen professionele apparatuur en personeel om de tank leeg te maken. Alle garages waren gesloten.
    Er was een auto beschikbaar voor vervangend vervoer. Maar ik hoorde daar dat Pech Mobiel geen vervangend vervoer aanbiedt door verkeerd tanken. Dat heb ik niet kunnen vinden in de polisvoorwaarden. Wel kreeg ik taxi transport.
    De auto is toen maandag getransporteerd naar de dealer in mijn stad en daar leeggepompt op dinsdag. Ik had hem pas woensdag weer beschikbaar. De kosten van de dealer bedroegen euro 100.
    Voorheen was ik bij ANWB. De eerste keer dat het mij overkwam kon die het euvel ter plekke oplossen, na een uur oponthoud kon ik verder. Het kostte mij alleen verwijderingskosten brandstof. Dus ANWB deed het veel beter dan Route Mobiel wat dit betreft door het probleem ter plekke op te lossen: geen extra garage kosten zoals bij Route Mobiel.

    • Sheila @ Route Mobiel

      01 november, 2015 om 19:56

      Beste heer Van Gorkom, wat vervelend om te lezen dat u zo lang bezig bent geweest met de pech aan uw auto. We willen dit graag uitzoeken, maar dan hebben we wel meer gegevens van u nodig. Met welk kenteken heeft u deze pech gehad en op welke datum is dit gebeurd? U kunt het ook mailen naar service@routemobiel.nl als u het persoonlijk wilt houden, wat wij uiteraard begrijpen. Bedankt voor uw antwoord en uw medewerking.

Plaats een reactie

Vul het bericht in.
Vul uw naam in.

Wat zeggen anderen

  • Henk Bom uit Amsterdam

    Henk Bom uit Amsterdam

    Snelle en behulpzame service. Binnen een half uur was er een goede monteur ter plaatse en daardoor kon ik weer op weg naar mijn werk afspraak.

Nog meer zekerheid

  • Klanttevredenheid * 8,3

Elk jaar vraagt Route Mobiel aan al haar klanten hoe zij ons beoordelen. Uit het Klanttevredenheidsonderzoek scoort Route Mobiel scoort een 8.3 van 10 gebaseerd op 1.235 beoordelingen.

* Resultaten januari t/m december 2017.