2209

2015

Geen richting aangeven rotonde grootste ergernis automobilist

Alkmaar, 22 september 2015 – Automobilisten die geen richting aangeven als ze de rotonde verlaten vormen de grootste irritatie op de weg. Meer dan de helft (52%) van de Nederlandse automobilisten geeft aan zich hier het meest aan te ergeren binnen de bebouwde kom. De top-5 ergernissen wordt gecomplementeerd door telefonerende bestuurders, hardrijders, bumperklevers en dagdromers. Dit blijkt uit onderzoek van pechhulpverlener Route Mobiel onder 1.011 Nederlandse automobilisten.

In alle regio’s en bij zowel mannen als vrouwen kwam naar boven dat meer dan de helft van de automobilisten zich het meest ergert aan bestuurders die geen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde. Edward Reinderts, commercieel directeur van Route Mobiel: ‘Zonder richting aangeven de rotonde af rijden is niet alleen irritant, het houdt ook de doorstroom van het verkeer tegen en kan ook voor levensbedreigende situaties zorgen. Vooral wandelaars en fietsers weten niet wat ze kunnen verwachten als ze een rotonde naderen. Als automobilist moet je je hier echt bewust van zijn.’

Top vijf ergernissen
De top 3 aan ergernissen in de bebouwde kom bestaat verder uit bestuurders die telefoneren tijdens het rijden en automobilisten die te hard rijden. Reinderts: ‘Wat alle ergernissen gemeen hebben is dat het kan leiden tot ongelukken. Wees je er als automobilist van bewust dat je, zelfs bij 30 km/h, je iemand en jezelf ernstig kunt verwonden. Daarnaast kan je ook bij lagere snelheden flinke schade aanrichten, wat je veel geld kan gaan kosten met teruggaan in je no-claim korting.’

De vijf meest genoemde irritaties onder automobilisten:
1. Geen richting aangeven op de rotonde
2. Mensen die met hun telefoon bezig zijn
3. Mensen die te hard rijden
4. Mensen die bumperkleven
5. Mensen die niet opletten

Dit bericht is op 22 september 2015 geplaatst in het AD.
Ergernissen AD

17 reacties

  1. bert broeder

    24 september, 2015 om 19:42

    het plaatsen van extra borden voor een rotonde, bv. 30km, let op fietsers, extra knipperlichten enz. bedenk maar, zou niet onverstandig zijn!

  2. Frank

    24 september, 2015 om 21:14

    Ook a/h begin van de rotonde als je linksaf gaat, meteen richting aan geven. Dan weet iedereen wat je gaat doen. Dus niet afwachten tot je bij de afslag bent.

    • Walter

      25 september, 2015 om 00:01

      Helemaal mee eens, zo kan iedereen rekening houden met wat jij van plan plan bent op de rotonde en wordt de doorstroming bevordert!

    • Jan

      25 september, 2015 om 07:55

      De weg rond een verkeersplein (rotonde) is een rechtdoor lopende weg. Volgt u de rotonde dan is richting aangeven overbodig. Verlaat u de rotonde dan slaat u rechtsaf en moet u dus richting aangeven. Ken uw verkeersregels.

    • Sy

      25 september, 2015 om 21:14

      Volgens de Nationale Verkeerstest is links richting aangeven als je de rotonde volgt duidelijker en vriendelijker naar mede-weggebruikers. Het gaat in het verkeer niet alleen om het volgen van regels, maar elkaar ruimte geven en geen dingen doen die asociaal of egocentrisch zijn…

  3. J. Pen senior

    24 september, 2015 om 21:23

    De Politie kan zich rijk schrijven. Het is werkelijk te gek voor woorden dat zij hierin verstek laten gaan eveneens ook controleren op ander verkeer die verzaken richting aan te geven.

  4. Herman de Vries

    24 september, 2015 om 21:51

    Mijn ergernis\irritatie….vanavond 24 september 2015 (17.55 uur) horrorspits (400 km) ik sta ook in de file (locatie Spaarnwoude langs het Noordzeekanaal) omdat er een brug open staat voor één zeilboot ! vele personen en vrachtwagens staan daardoor stil !

    • Jan

      25 september, 2015 om 07:57

      Geweldige manier om te onthaasten. U komt tot rust en die ene zeilboot die al uren? heeft moeten wachten mag doorvaren. Geweldig.

  5. Wimbo

    25 september, 2015 om 06:32

    Rotondes zijn prima dingen, mits…. ze goed worden aangelegd. Er is een rotonde in Huis ter Heijden, aan de kant van den Dolder, die erg goed is aangelegd met gescheiden rijbanen. Werkt perfect. Als je misrijdt, ga je gewoon nóg een keer rond. Afslaand en doorgaand verkeer rijden gescheiden. Maar richting aangeven is prioriteit nummer één. Flinke boete tegenover zetten lijkt me een goed begin en regelmatig controleren door politie ook. Daarenboven: camera’s op de rotonde zodat bij een aanrijding bewezen kan worden wie er geen richting aangaf. Vrij gemakkleijk te realiseren lijkt me.

  6. hans rootlieb

    25 september, 2015 om 07:04

    Hallo.
    Ik weet er nog wel wat meer.
    de FIETSERS.!!!!!!!!!!!. Te gek voor woorden wat deze deelnemers aan het verkeer zich veroorloven. Geen richting aangeven,telefoneren ( zezien total niet wat er om hun heen gebeurd.) geen verlichting,tegen het verkeer inrijden ( vooral op grachten.).
    Donkere kleding. En tegenwoordig fietsen op de stoep.Dit heeft met de automobilist niets te maken maar wilde dit ook even melden. De fietsersbond vind dit overigens wel meevallen. Tja.

  7. Guido Frantzen

    25 september, 2015 om 07:56

    Niet alleen bij rotondes maar zowiezo, richting aangeven is iets wat steeds minder gedaan wordt. Als motorrijder moet je helemaal gigantisch opletten voor bestuurders die alle kanten opschieten. Gewoon 2 maanden lang een actie van de politie waarbij ze alles aanpakken.Het gebeurd zoveel dat ze in die 2 maanden het budget voor de politie zouden kunnen verdubbelen!

  8. A.Derks

    25 september, 2015 om 10:32

    Waarom is op vele snelwegen verlichting aangelegd als deze om ca 21.00 uur uit gezet wordt. Je komt dan plotseling in het aarde donker te rijden. Verkeerde bezuiniging. In Belgie is dat veel beter geregeld maar daar kent men de hypocriete Nederlandse zuinigheid niet.

  9. Robert Pick

    27 september, 2015 om 17:13

    Al geruime tijd, minimaal 10 jaren, zie je gedrag van mensen, ook terug in het verkeer. Iemand wijzen op een gepleegde handeling, die tot onveilige situatie kan lijden, wordt beantwoord met verbaal agressief gedrag. Van wisselstrook veranderen, je bent VERPLICHT richting aan te geven. Menigeen verzuimt dat te doen, bij met name het RITSEN. Ik vraag mij af, wie fout is, wanneer een ritser GEEN richting aangeeft, wanneer die wilt ritsen en tegen mij aanbotst?

  10. Sally

    28 september, 2015 om 08:56

    Bericht

  11. Sally

    28 september, 2015 om 09:01

    Mensen toch!!

    Er is geen ander land dan Nederland waar er zooooo enorm veel ONNODIG geknippert wordt. En vooral klakkeloos ZONDER TE KIJKEN, geknippert wordt.
    Zelfs midden in de nacht op plekken waar er niemand is wordt er geknippert. Mensen hou het stuur vast ipv die hendel.. pff!

    KIJK VOORDAT U KNIPPERT!

    ps. Ik rij al 31 jaar schadevrij en dat op ong. 50000 km per jaar.

  12. Fons

    30 september, 2015 om 06:19

    Grappig dat telefoneren achter het stuur zoveel wordt genoemd. Ik erger mij daar ook aan omdat dit direct in het rijgedrag is te zien. Ook bij de “zogenaamde” ervaren bellers achter het stuur. Ik zie echter zoveel mensen met hun telefoon in de hand achter het stuur dat het mij verwondert dat er nog mensen zijn die dit als ergernis ervaren. Het lijkt wel of iedereen het doet (ik niet overigens). Voor bellen achter het stuur staat een flinke boete. Als de politie daar eens gericht op gaat letten kunnen ze de staatskas flink spekken en kunnen andere belastingen misschien weer wat omlaag.

  13. Peter

    30 september, 2015 om 09:21

    Zo hypocriet al die mensen die over de rotonde lopen te zeuren over richting aangeven . . . wat dacht je van richting aangeven overal waar het hoort, zoals bijvoorbeeld bij verkeerslichten of afslaan op de snelweg?
    Met rijlessen word richtingaangeven je aangeleerd, maar in de praktijd gebruikt maar 10% van de automobilisten het. Nou dat is pas irritant . . .

Plaats een reactie

Vul het bericht in.
Vul uw naam in.

Wat zeggen anderen

  • Henk Bom uit Amsterdam

    Henk Bom uit Amsterdam

    Snelle en behulpzame service. Binnen een half uur was er een goede monteur ter plaatse en daardoor kon ik weer op weg naar mijn werk afspraak.

Nog meer zekerheid

  • Klanttevredenheid * 8,3

Elk jaar vraagt Route Mobiel aan al haar klanten hoe zij ons beoordelen. Uit het Klanttevredenheidsonderzoek scoort Route Mobiel scoort een 8.3 van 10 gebaseerd op 1.235 beoordelingen.

* Resultaten januari t/m december 2017.