Laatste berichten

2301

2012

Blijf telefonisch bereikbaar bij pech

Zorg ervoor dat u na uw melding bereikbaar bent voor de alarmcentrale.

2301

2012

Pech in de winter! Tips om dit te voorkomen

De meest voorkomende problemen blijven tijdens het winterse weer startproblemen, vastgevroren sloten en deuren.

Wat kan er nog meer gebeuren? Vandaag de dag is een auto een rijdende computer, die van alle gemakken is voorzien. Zo ook de regensensor, die zorgt dat ruitenwissers automatisch aan gaan bij vochtigheid. Als men deze met het winterse weer laat aan staan en ’s morgens de auto start, zullen de ruitenwissers als gevolg van de vochtigheid automatisch de ramen wissen. Echter, door de vorst kunnen ze vastgevroren zijn waardoor de aandrijfmotor kan verbranden. Wij adviseren u dan ook om de regensensor uit te schakelen en/of de ruitenwisserbladen rechtop te zetten.

Veel automobilisten kampen met het probleem dat de auto zichzelf automatisch op slot doet. Nieuwere auto’s gaan automatisch op slot zodra de motor is gestart. Sommige mensen starten hun auto om deze alvast warm te laten draaien en gooien dan de deur dicht zonder dat ze er zelf in zitten. Met een draaiende motor en sleutels die in de auto zitten, gaat deze dan automatisch op slot. Men kan dan niet meer in de auto.

2301

2012

Portier dichtgevroren?

Deuren meer dicht drukken dan breekt het ijs tussen het rubber en gaat deze vaak weer open. Of gebruik anders een zakje warm water.

2301

2012

Sloten bevroren?

Gebruik slotontdooier. Een goed alternatief is een zakje warm water als u nog thuis voor de deur staat. Staat u niet thuis voor de deur, dan met lichaamswarmte (ca. 5 minuten) het slot ontdooien.

2301

2012

Ruitenwissers vast?

Houd er een zakje warm water tegen. Gooi geen water over de ruitenwissers heen!

2301

2012

Bevroren handrem?

Probeer voorzichtig harder op te trekken, dan gaat deze meestal los. Lukt dit niet? Laat dan de motor draaien en zet de kachel hoog. De handremkabel ontdooit dan vanzelf.

2301

2012

APK

De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring. De onderdelen waarop de keurmeester, conform de door de overheid voorgeschreven richtlijnen, de auto controleert zijn o.a.:

  • Verkeersveiligheid (banden, remmen, wielophanging, schokdempers)
  • Milieu (uitlaatgassen, roetmeting of viergasmeting)
  • Algemeen (kenteken deel 1, voertuigidentificatienummer)

Frequenties APK voor personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s (lichter dan 3.500 kg):

  • Eerste keer op de weg na 1 januari 2005:
    Benzine/elektromotor: eerste APK na 4 jaar, daarna twee keer na 2 jaar, daarna elk jaar.
    Diesel, gas of anders: eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar.
  • Eerste keer op de weg vóór 1 januari 2005:
    Alle brandstoffen: eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar.
  • Voertuig ouder dan 30 jaar:
    Alle brandstoffen: eens per 2 jaar APK.
  • Voor het eerst op de weg vóór 1 januari 1960:
    Alle brandstoffen: geen APK-plicht.

Autobezitters ontvangen een herinnering voor de APK van de RDW. Ze blijven wel zelf verantwoordelijk voor het ook echt laten keuren van de auto. De autokeuring kan worden uitgevoerd door RDW-erkende garagebedrijven en keuringsstations in Nederland. Deze zijn herkenbaar aan een oranje sticker waarop staat: RDW erkend.

2301

2012

Remmen

Uiteraard slijten de remmen harder bij auto’s die veel kilometers maken. Het is echter voor iedereen van belang dat de remmen regelmatig gecontroleerd worden. Slijtage van remmen gaat zo geleidelijk dat het ongemerkt zeer gevaarlijk kan worden.

Laat uw remmen controleren zodra:

  • Uw rempedaal ver ingetrapt kan worden
  • Uw rempedaal sponsig aanvoelt
  • U stoterig remt
  • Uw stuur trilt bij het remmen
2301

2012

Het oliepeil

Olie wordt vervuild door verbrandingsresten, slijtage en deeltjes stof. Route Mobiel raadt u aan om het oliepeil regelmatig (elke 1.000 km) te controleren. Wanneer u vermoedt dat de auto aanzienlijk meer olie verbruikt dan voorheen, neem dan direct contact op met uw onderhoudsspecialist. Wilt u het oliepeil meten, volg dan de volgende stappen:

  • Zet uw auto op een vlakke ondergrond (dus geen helling of schuine oprit).
  • Als de motor nog warm is, wacht dan 15 minuten. De olie wordt tijdens het rijden omhoog de motor in gepompt en zal eerst naar beneden moeten zakken.
  • Haal de peilstok eruit en maak hem schoon met een niet pluizende doek.

De peilstok is te herkennen aan de grote hendel, vaak van plastic gemaakt. Onderaan de peilstok staat een minimum- en maximumteken. Soms staat er ‘add’ of ‘full’ op de peilstok vermeld.

  • Doe de peilstok opnieuw in de tank en haal hem er weer uit (als u de peilstok niet eerst schoonmaakt, krijgt u een vertekend beeld).
  • De olie moet nu ergens tussen het minimum en maximum teken staan.
  • Als de olie net onder of net boven het minimumteken staat, moet de olie bijgevuld worden. Vul de olie, indien gewenst, bij tot net onder het maximum (tussen minimum en maximum zit 1 liter).
  • Vergeet niet eerst de peilstok terug te stoppen.

Is uw oliepeil te laag, volg dan de volgende stappen:

  • De vuldop voor de olietank is te herkennen aan het olietekentje (een oliekannetje waar een of meerdere druppels uit vallen).
  • Verwijder de vuldop en vul met een trechter de olie bij.
  • Kijk wel uit dat u geen olie morst! Als het op de hete delen van de motor komt, kan de olie gaan branden. Meestal is een halve liter voldoende.
  • Draai de dop na het bijvullen weer goed vast.
  • De minimum en maximum aanduiding op de peilstok, geven een verschil aan van 1 liter. Voeg de olie met kleine hoeveelheden toe, zodat voorkomen wordt dat het peil te hoog staat en leeggehaald dient te worden.
2301

2012

Onderhoud aan uw schokdempers

Iedere auto is voorzien van schokdempers. Toch weten maar weinig automobilisten dat deze onderdelen meer voor hen betekenen dan comfort alleen. De schokdempers zorgen ervoor dat de banden onder alle omstandigheden contact houden met het wegdek.

Wanneer schokdempers vervangen?
Als de vering van uw auto stug voelt, of juist veel te licht, wordt het tijd om uw schokdempers te laten controleren. Daarom is het verstandig om ze iedere 20.000 km te laten controleren.

Wat zeggen anderen

  • Henk Bom uit Amsterdam

    Henk Bom uit Amsterdam

    Snelle en behulpzame service. Binnen een half uur was er een goede monteur ter plaatse en daardoor kon ik weer op weg naar mijn werk afspraak.

Nog meer zekerheid

  • Klanttevredenheid * 8,3

Elk jaar vraagt Route Mobiel aan al haar klanten hoe zij ons beoordelen. Uit het Klanttevredenheidsonderzoek scoort Route Mobiel scoort een 8.3 van 10 gebaseerd op 1.235 beoordelingen.

* Resultaten januari t/m december 2017.