Laatste berichten

1602

2016

Ga je op wintersport? Check welke regels er zijn in de Alpenlanden.

Wintersporters hebben vaak geen flauw idee van de verkeersregels in de Alpenlanden. Zo weet bijvoorbeeld 80% van de wintersportgangers niet dat in Oostenrijk en Tsjechië de verplichte profieldiepte van 4 mm voor winterbanden geldt. He is best belangrijk om op de hoogte te zijn van de verplichte benodigdheden. Weet jij wat je in het buitenland nodig hebt en verplicht in je auto moet hebben liggen? Pricewise heeft een en ander onder elkaar gezet. Of bekijk onderstaande kaart wat je in welk land nodig hebt. Onder de kaart vind je de regels beschreven (bron: Pricewise).

Wintersport-2016-infographic

Winterbanden
Winterbanden zijn in veel Europese landen verplicht. Wel zo veilig als je over besneeuwde wegen rijdt. Met winterbanden heb je namelijk veel meer grip. Rijden zonder winterbanden kan, in de landen die het verplicht stellen, bovendien een flinke boete opleveren. Daarnaast word je in veel landen aansprakelijk gehouden voor schade als je niet met winterbanden rijdt, wanneer dit wel verplicht is.

Sneeuwkettingen
Winterbanden zijn niet altijd genoeg. Als er veel sneeuw ligt, zijn sneeuwkettingen aan te raden. Sneeuwkettingen zorgen voor nóg meer grip en veiligheid. In veel wintersportgebieden is het op bepaalde wegen verplicht om sneeuwkettingen te gebruiken. Dit wordt aangegeven met een rond blauw bord met een sneeuwketting erop. Zorg er dus voor dat je altijd een sneeuwketting in je achterbak hebt liggen als je op wintersport gaat.

Gevarendriehoek
In veel Europese landen is het verplicht om een gevarendriehoek in je auto te hebben liggen. Heb je pech, of kom je door een ongeval stil te staan langs de weg? Dan ben je verplicht de gevarendriehoek achter je auto te plaatsen. Best verstandig ook, want zo waarschuw je de rest van het verkeer dat jij daar staat.

Veiligheidshesjes
Reflecterende veiligheidshesjes… in sommige landen zijn deze verplicht. Hiermee ben je goed zichtbaar als je door autopech of een ongeval langs de weg komt te staan. De veiligheidshesjes moeten altijd binnen handbereik zijn, gooi ze dus niet achterin de auto.

Verbanddoos
Natuurlijk, een verbanddoos is handig en verstandig om mee te nemen op vakantie. Maar wist je dat het in sommige landen zelfs verplicht is er een in je auto te hebben? Handig om hier rekening mee te houden bij het inpakken, zodat hij niet onderin de kofferbak ligt als de verkeerspolitie erom vraagt óf, belangrijker nog, als je de doos echt nodig hebt.

Alcoholtest
Ga je op wintersport naar Frankrijk? Houd er dan rekening dat je altijd een ongebruikte alcoholtest in je auto moet hebben liggen. Opmerkelijk: tot 2013 kreeg je een boete als je geen alcoholtest bij je had. Nu niet meer, maar officieel is het nog wél verplicht.

Vignet
In Oostenrijk en Zwitserland heb je een vignet nodig voor het rijden op snelwegen. Dit vignet moet je op de voorruit van je auto plakken. Je kan het vignet aan de grens kopen of van tevoren bij de ANWB in Nederland.

Verzekeringen
Vergeet voordat je op wintersport gaat ook niet naar je verzekeringen te kijken. Met de Route Mobiel Reisverzekering met wintersportdekking kun je je verzekeren tegen vroegtijdige terugkeer, ziekenhuisopname in het buitenland, ongevallen, beschadiging, verlies en diefstal. Ook pechhulp in het buitenland kan je verzekeren met een reisverzekering, maar dit kan ook met de Route Mobiel Autoverzekering. Bereken hier uw premie.

Bron:
Pricewise

2201

2016

Route Mobiel wordt veel aangeraden

De afkorting NPS staat voor Net Promotor Score. Deze meet de loyaliteit van de klant en geeft de mate aan waarin klanten bedrijven aanbevelen. Klanten geven in een enquête antwoord op de vraag:
Hoe waarschijnlijk is het dat u Route Mobiel aanbeveelt bij vrienden en bekenden?
De klant kan daarop een antwoord geven op een 11-puntenschaal, van 0 (zeer onwaarschijnlijk) tot 10 (zeer waarschijnlijk).

 Alle scores van 0-6 worden bij elkaar opgeteld. De klanten die deze score geven worden de ‘criticasters’ genoemd. De klanten die een score geven van 7 of 8 zijn de passief tevreden mensen. En tot slot is er de groep ‘promotors’ die een 9 of 10 hebben gegeven. Het aandeel van criticasters worden van de promotors afgetrokken. Dan heb je de NPS berekend.

 In 2015 heeft Route Mobiel een NPS van 31,5% behaald. De meeste bedrijven scoren gemiddeld een NPS van 10%. De score van Route Mobiel is dus erg hoog en daar zijn we ook trots op. We willen onze klanten bedanken voor het vertrouwen dat zij hebben in Route Mobiel.

 

0801

2016

Uitglijden zit in klein hoekje….

Bord

Wegglijden, slippartijen, kleine en grote ongelukken, er is vaak één grote oorzaak voor: gladde wegen.

Als het in Nederland vriest, is er een grote kans op gladde wegen. Wij geven je graag wat tips zodat je voorbereid de weg op kunt. Want een goede voorbereiding is het halve werk.

(meer…)

0301

2016

A13 opnieuw ‘pechweg van het jaar’ in 2015

Alkmaar, 31 december 2015 – De A13 sleept opnieuw de ‘pechweg van het jaar’-award van Route Mobiel binnen. Dit blijkt uit een data-analyse van de pechhulpverlener. Op de tweede en derde plaats staan respectievelijk de A10 en A16. De A65 en A326 kenden geen pechgevallen in 2015.

Op de A13, de snelweg tussen Den Haag en Rotterdam, komen maar liefst 3 keer zoveel pechgevallen voor als op de gemiddelde snelweg. De tweede plaats in de lijst wordt ingenomen door de ringweg van Amsterdam: de A10. Hier werden 2,7 keer zoveel pechgevallen gemeld als gemiddeld. Edward Reinderts, commercieel directeur van Route Mobiel: ‘De A13 bleek dit jaar de drukste snelweg van Nederland te zijn uit onderzoek van het CBS. De grote verkeersdrukte kan een verklaring zijn voor de vele pechgevallen.’

Weinig pechgevallen op provinciale wegen
De top drie van Rijkswegen met de meeste pechgevallen wordt afgesloten met de A16. Op deze snelweg waren ruim 2 keer zoveel pechgevallen als gemiddeld. Op de vierde plek, het scheelde niet veel, staat de A9. De A12 maakt de top vijf compleet met 1,8 keer zoveel meldingen als gemiddeld. Toch waren er in 2015 weinig pechgevallen op provinciale wegen. Reinderts: ‘Slechts 17% van de pechgevallen gebeurde op provinciale wegen. De verkeersdruk is hier ook niet zo hoog en daardoor zie je dat het aantal pechgevallen hier ook minder is.’ Op provinciale wegen A65 en A326 zijn geen pechgevallen geweest. Vooral de nummer drie van de lijst, de A31, heeft het goed gedaan: er maar liefst 7,8x minder pechgevallen gemeten dan gemiddeld.

Top 5 meeste pechgevallen
1. A13 (3x meer dan gemiddeld)
2. A10 (2,7x meer)
3. A13 (2,3x meer)
4. A9 (2,2x meer)
5. A12 (1,8x meer)

Top 5 minste pechgevallen
1. A65 (0 pechgevallen)
2. A326 (0 pechgevallen)
3. A31 (7,8x minder)
4. A35 (4,3x minder)
5. A77 (4,1x minder)

Meeste pech binnen de bebouwde kom
Slechts één op de tien pechgevallen gebeurt op een snelweg. De overige negen gebeuren binnen de stads- of dorpsgrenzen. Reinderts: ‘Wanneer een auto met pech op de Rijkswegen staat kun je denken aan lekke banden, elektrische storingen of het wegslepen van een auto na een ongeluk. Pechgevallen in de bebouwde kom zijn vaak auto’s die niet meer willen starten, lege accu’s of automobilisten die hun auto niet meer in kunnen.’

2112

2015

Zelfrijdende auto’s steeds dichterbij

Ooit waren het scènes uit science fiction-films: auto’s die zelf rijden. Maar de toekomst is hier en zelfrijdende auto’s zijn een feit. Naar verwachting komen zelfrijdende auto’s vanaf het jaar 2020 op de markt voor consumenten. Dit jaar worden er al tests uitgevoerd in Nederland, mede doordat minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft uitgesproken dat ons land voorloper zou moeten zijn als het gaat om zelfrijdende auto’s.

Vorig jaar was wereldbedrijf Google de eerste die een echt zelfrijdende auto aan de wereld toonde: een wagen zonder stuur en gas- en rempedalen of spiegels. Het enige dat kon worden bediend is de start- en stopknop en de software om een route in te voeren. Dit ontwerp moest worden aangepast, omdat een wet in onder andere Californië aangeeft dat automobilisten te allen tijde zelf moeten kunnen ingrijpen. Een stuur en pedalen zijn dus noodzakelijk. Ondertussen werken ook andere fabrikanten aan hun eigen zelfrijdende model. Ook automerk Volvo startte vorig jaar met tests met zelfrijdende auto’s in Zweden. In 2017 moeten consumenten met hun auto daadwerkelijk de openbare weg opgaan. Daarnaast werken onder andere Nissan, Audi en Mercedes-Benz aan exemplaren die getest kunnen worden door consumenten.

Wil Nederland inderdaad (een van de) voorloper(s) worden, dan is volgens de minister een aanpassing van het Verdrag van Wenen vereist. In dit verdrag staat, net als in de wet in Californië, dat automobilisten te allen tijde hun handen aan het stuur moeten houden. Tijdens het Nederlandse EU-voorzitterschap volgend jaar wil de minister inzetten op een wijziging in dit verdrag, waar de internationale regels over wegverkeer zijn vastgelegd. Met deze ontwikkelingen lijkt de zelfrijdende auto stap voor stap voor iedereen een beetje dichterbij te komen.

zelfrijdende_auto

 

1612

2015

Met de auto op wintersport? Zorg voor een goede voorbereiding.

Als u met de auto op wintersport gaat, is een goede voorbereiding belangrijk. Hier vindt u enkele tips:

Winterbanden – Winterbanden hebben een grover profiel, zijn gemaakt van een speciaal zacht rubbermengsel waardoor ze bij temperaturen onder de 7 graden veel meer grip hebben op sneeuw en ijs dan gewone banden. Een winterband is herkenbaar aan het opschrift M+S (Modder & Sneeuw) op de zijkant. Daarnaast staat een maximum snelheidsaanduiding in de vorm van een letter Q (160 km/u), T (190 km/u) of H (210 km/u). Winterbanden zijn niet verplicht maar, wel aan te raden.

  • Sneeuwkettingen – Wat is nou de manier om je sneeuwkettingen om te leggen? Klik hier voor meer informatie over het omleggen van sneeuwkettingen
  • Skibox – Een skibox is ideaal. Alle ski’s, snowboards etc. kunt u erin kwijt. Verpak kleding in plastic hoezen, want natte skischoenen of ski’s veroorzaken een laagje water in de box. Vergeet niet een keukentrapje mee te nemen, die u boven op de bagage legt in de box.
  • Winterbeurt – Zorg dat de auto een “winterbeurt” gehad heeft waarbij het koelsysteem en de ruitensproeier van de auto beveiligd zijn tegen temperaturen van -30 graden.
  • Verzekeringen – Sluit Pechhulp Europa dekking af om te voorkomen dat u lang moet wachten met pech langs een koude weg. En heeft u een reisverzekering afgesloten? Wel fijne gedachte dat u vergoeding krijgt als uw spullen worden gestolen of u onverwacht uw reis moet afbreken. Kies voor een doorlopende of een kortlopende reisverzekering van Route Mobiel.

 Zelf doen voor vertrek

  • Controleer alle lampen.
  • Voldoet de accu nog? Deze kunt u vaak gratis laten doormeten bij uw garage.
  • Check of het reservewiel in orde is en of de krik nog werkt.
  • Vervang de ruitenwisserbladen als ze stroef zijn of strepen gaan trekken.
  • Smeer alle rubbers van deuren en achterklep in met talkpoeder, siliconenspray of vaseline. Dit voorkomt het vastvriezen van de rubbers.
  • Controleer bandenspanning en profieldiepte.
  • Raadpleeg voor vertrek de weersvoorspellingen en de actuele verkeersinformatie.

Wat neemt u mee?
Reservelampen, startkabels, sneeuwkettingen, reserve ruitenwissers, ruiten ontdooier, extra antivriesvloeistof, slotspray, sleepkabel, olie, handschoenen, een deken om op te kunnen knielen tijdens het bevestigen van de sneeuwkettingen of het verwisselen van een band, plankje voor de krik, verbanddoos (in Oostenrijk verplicht), zaklamp, fluorescerend hesje

Gebruik een handige bagage checklijst, zodat u niets kunt vergeten.

Bron: www.skiplein.nl

1612

2015

Maar liefst 55% van de Nederlandse automobilist leent zonder problemen auto uit

In onze vorige nieuwsbrief stelden wij de vraag of je je auto wel eens uitleent aan iemand anders. Daar zijn veel reacties op gekomen. Uit deze reacties hebben wij wat conclusies kunnen trekken. Het bleek namelijk dat maar liefst 55% van de ondervraagden zonder problemen hun auto uitleent.

Iets meer dan een kwart van de ondervraagde leent de auto wel uit, maar dan alleen in noodsituaties, terwijl ongeveer 15% de auto liever helemaal niet uitleent.

Verder vindt een klein deel van de klanten (2,5%) het prima om hun auto uit te lenen, maar dan moet er vooraf wel een mini contract zijn opgesteld voor het geval dat er schade wordt gereden door degene die hun auto bestuurt.

De uitkomsten van het onderzoek zijn gebaseerd op 780 reacties van  Nederlandse automobilisten en is verwerkt in onderstaande grafiek.

Resultaten

 

0312

2015

Zes op de tien Nederlanders: limieten op snelwegen moeten uniform

Alkmaar, 2 december 2015 – Bijna zes op de tien (59%) Nederlanders wenst meer uniformiteit in de snelheidsregels op snelwegen. Binnen de bebouwde kom vinden Nederlanders het wel goed geregeld: driekwart is tevreden met de huidige snelheidslimieten. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van pechhulpverlener Route Mobiel onder 1.011 Nederlandse automobilisten.

Vooral de verschillende snelheden op snelwegen zorgen voor veel onduidelijkheid voor Nederlanders. Op de A12 tussen de Duitse grens en knooppunt Waterberg heeft de weggebruiker te maken met drie verschillende limieten. Als het wegdek nat is komt hier nog een vierde bij. Reinderts: ‘Op sommige snelwegen staan de snelheidsaanduidingen op de hectometerpalen. Dat is een goede ontwikkeling, die in heel Nederland doorgevoerd mag worden. Het vergroot het veiligheidsgevoel. Ondanks dat is het niet goed dat automobilisten constant moeten nadenken hoe hard ze waar mogen rijden. Dat zou een automatisme moeten zijn.’

Tevreden met snelheid binnen bebouwde kom Over de snelheidsregels in dorpen en steden zijn de meeste (75%) Nederlanders te spreken. Reinderts: ‘Binnen de bebouwde kom houden mensen eerder rekening met iets onverwachts. De kans dat een kind of een hond vanuit het niets de straat oprent is veel groter dan buiten de bebouwing. Dan is de geldende snelheidslimiet goed om te kunnen anticiperen.’

Hogere snelheidslimiet

Wanneer de snelheidslimiet wordt verhoogd maken mannen (24%) daar meer gebruik van dan vrouwen (14%). Het grootste deel van de mensen (71%) geeft aan dat hun gevoel van veiligheid bij een hogere snelheid vooral afhankelijk is van de weg waarop zij rijden. Eén tiende deel van de bevolking voelt zich bij de huidige regels opgejaagd.

1111

2015

130 km/u voor iedereen!

Het was vorige week groot in het nieuws: er mag vanaf 2016 op meer plekken in Nederland 130 km per uur gereden mag worden. De afgelopen jaren mocht er al op steeds meer plekken harder worden gereden, maar begin volgend jaar komt daar nog eens ruim 300 kilometer aan snelweg bij.

(meer…)

2409

2015

Leen jij je auto uit aan vrienden of familie?

Je bent zuinig op je auto en poetst hem iedere week. En dan vraagt de buurman of hij even je auto mag lenen, die van hem staat in de garage. Maar hij is aan het klussen en moet nog wat materiaal in de bouwmarkt halen. Of een familielid wil graag een lang weekend naar Antwerpen, maar heeft zelf geen auto. Wat doe je?
(meer…)

Wat zeggen anderen

  • Henk Bom uit Amsterdam

    Henk Bom uit Amsterdam

    Snelle en behulpzame service. Binnen een half uur was er een goede monteur ter plaatse en daardoor kon ik weer op weg naar mijn werk afspraak.

Nog meer zekerheid

  • Klanttevredenheid * 8,3

Elk jaar vraagt Route Mobiel aan al haar klanten hoe zij ons beoordelen. Uit het Klanttevredenheidsonderzoek scoort Route Mobiel scoort een 8.3 van 10 gebaseerd op 1.235 beoordelingen.

* Resultaten januari t/m december 2017.