1702

2012

Meer dan helft Nederlandse automobilisten was niet voorbereid op winterweer

Ruim 52% van de Nederlandse automobilisten had zijn auto niet voorbereid op de winter. Het merendeel van de Nederlanders was sceptisch over het aangekondigde winterweer en heeft daarom geen maatregelen genomen. Dat blijkt uit onderzoek van Route Mobiel onder ruim 1.500 respondenten. Het aantal pechmeldingen bij de alarmcentrale van Route Mobiel steeg vorige week dan ook met 300%.

Eerst zien, dan geloven
Het aantal pechmeldingen en schadegevallen begin februari was hoger dan ooit. Zelfs ten opzichte van de extreem koude winter van 2010 was sprake van een stijging van 75%. Het feit dat veel Nederlanders hun auto niet hebben voorbereid op winterweer, is een deel van de oorzaak. Edward Reinderts, commercieel directeur van Route Mobiel: ‘46% van de Nederlanders heeft er daarom voor gekozen zijn auto geen winterbeurt te geven of op winterbanden te rijden. Eerst zien, dan geloven was een veelgehoord argument. Begrijpelijk, maar met een goede voorbereiding kan je veel problemen voorkomen.’ Slechts 1,7% van de respondenten is van plan zijn auto alsnog een winterbeurt te geven.

Startproblemen
Bij bijna 80% van de meldingen van afgelopen week hadden automobilisten last van startproblemen of een lege accu. Bijna 90% van de pechgevallen kan tijdens de winterperiode ter plekke worden opgelost. 4% vindt het voldoende om alleen het weerbericht te bekijken voor vertrek.

Flirten in de file
De sneeuw en pechmeldingen zorgen voor lange files. Ruim 40% van de Nederlanders flirt in de file met andere bestuurders om de tijd te doden. Een bijna net zo grote groep ziet Twitter en Facebook als oplossing tegen de verveling. ‘Natuurlijk mag het niet, maar Nederlanders grijpen in de file toch massaal naar hun smartphone om hun fileleed te delen met vrienden en familie’, aldus Reinderts.

Plaats een reactie

Vul het bericht in.
Vul uw naam in.

Wat zeggen anderen

  • Henk Bom uit Amsterdam

    Henk Bom uit Amsterdam

    Snelle en behulpzame service. Binnen een half uur was er een goede monteur ter plaatse en daardoor kon ik weer op weg naar mijn werk afspraak.

Nog meer zekerheid

  • Klanttevredenheid * 8,3

Elk jaar vraagt Route Mobiel aan al haar klanten hoe zij ons beoordelen. Uit het Klanttevredenheidsonderzoek scoort Route Mobiel scoort een 8.3 van 10 gebaseerd op 1.235 beoordelingen.

* Resultaten januari t/m december 2017.